Na czym polega astygmatyzm?

Astygmatyzm inaczej niezborność rogówkowa to jedna z częstych ostatnio wad wzroku. Obraz widziany przez astygmatyka jest niewyraźny i nieostry. Nie zawsze widzi dobrze przedmioty, które są blisko lub daleko, a także nie zawsze może prawidłowo ocenić ich wygląd. To przez rogówkę, która ma nieregularny kształt, najczęściej przypominająca piłkę do rugby, gdzie człowiek z prawidłowym wzrokiem ma rogówkę na wzór piłki o naturalnych krzywiznach.

Objawy

Jak w większości chorób, objawów nie należy bagatelizować. Jest to przede wszystkim trudność z widzeniem pewnych obiektów. Są one widziane jak za mgłą, nieostre, krzywe oraz niewyraźnie (np. prosta linia może być krzywa). Niektóre z nich widzimy jako plamki lub nieostre kontury. Ponadto mrużenie i tarcie oczu, a także przekrzywianie głowy w różny sposób,  które jest jasnym sygnałem, że z naszym okiem nie jest w porządku. Ponadto częste bóle głowy, a szczególne w okolicach czoła, to jedne z poważnych objawów,  które sygnalizuje nam wadę wzroku, a są przez nas bagatelizowane.

Diagnoza

Najpierw niezwłocznie należy udać się do okulisty w celu zbadania wzroku i postawieniu diagnozy, czy na pewno występuje u nas astygmatyzm. Lekarz przeprowadzi szereg specjalnych badań, które określą stan naszego oka. Przy tym badaniu, na pewno użyje keratoskopu, który jest narzędziem w postaci krążka z białymi i czarnymi okręgami. Pozwoli ono na obserwacje ich kształtu w odbiciu na rogówce. Okulista posłuży się także keratometrem Jawala, który zbada stopień i ość astygmatyzmu, a także wykorzysta wideokeratografię komputerową, gdzie dostaniemy szczegółową mapę rogówki wraz z jej przekrojem i wartościami krzywizn.

Leczenie

W większości przypadkach korekcja oka przebiega za pomocą okularów. Jednak nie zawsze, ponieważ obecnie używa się najczęściej soczewek torycznych, czyli specjalnie przeznaczonych dla astygmatyków, które będą dużo lepszym rozwiązaniem w przypadku leczenie tej wady. Soczewki, jak i okulary korygujące muszą być dobrane odpowiednio do wady, tak aby nie powodowały dodatkowych objawów – bóle głowy, zapalenie spojówek, większe zmęczenie przy pracy przy komputerze, nieostre przedmioty oraz plamy, a także rozmycie niektórych obrazów. Najczęściej okulary przy niewielkiej wadzie, nosi się tylko w określonych sytuacjach, taki jak prowadzenie samochodu, nauka czy praca  przy komputerze. Dlatego soczewki toryczne to znacznie lepszy wybór, przy którym nasze oko będzie znacznie lepiej pracowało.

Astygmatyzm to jedna z wad wzroku, które najczęściej dają o sobie znać w codziennym życiu. W trosce o tak ważną część ciała, jaką są oczy, warto udać się do okulisty, aby zniwelować objawy oraz dyskomfort na co dzień.

Popularne soczewki kontaktowe

Przy wyborze najlepszych produktów sugerujemy się przede wszystkim opinią użytkowników, którzy chociaż raz zdecydowali się na kupno soczewek kontaktowych określonej marki. Ocena dotyczy między innymi stopnia nawilżenia szkieł, przepuszczalności powietrza, miękkości i trwałości, gdzie wybierane są ostatecznie najbardziej komfortowe i wygodne w noszeniu. Wśród nich na pewno znajdziesz swoje ulubione soczewki!